The Office Management as a Tool for Achieving the Common Good: Selected Issues

Andrzej Mącznik

Abstract


This article aims to determine how the head of the office can influence the effectiveness of the implementation of the common good. The concepts of management, office, organizational justice, common good, and organizational structure are defined, indicating those adopted for the purposes of this study. Selected management theories are presented. The article explains what managerial functions are in organizations, considering those encompassing planning, organizing, motivating, and controlling as appropriate for office management. The concepts of management styles in administration are discussed, indicating the classic and currently dominant ones. Attention is drawn to the office manager’s ability to influence the organizational structure of the office itself and its employees. The conclusions emphasize that the effectiveness of the implementation of the common good, manifested in the implementation of substantive administrative law norms, depends on the awareness of the head of the office as to the tasks performed by the authority with the help of the office, the creation of an appropriate organizational structure, and the fair personnel policy applied.


Keywords


office management; common good; office; management resources; organizational justice

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Bugdol M., Znaczenie sprawiedliwości w zarządzaniu ludźmi. Dlaczego warto być sprawiedliwym, Warszawa 2014.

Fołtyn H., Koncepcje funkcji kierowniczych, „Problemy Zarządzania” 2008, nr 4.

Góralczyk W., Kierownictwo w prawie administracyjnym, Warszawa 2016.

Izdebski H., Administracja publiczna – podstawowe zagadnienia, [w:] Administracja publiczna. Zarys wykładu, red. A. Pawłowska, K. Radzik-Maruszak, J. Itrich-Drabarek, Warszawa 2023.

Izdebski H., Kulesza M., Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa 2004.

Kasiński M., Dobro wspólne a lojalność pracowników i funkcjonariuszy pełniących służbę publiczną w administracji, [w:] O prawie administracyjnym i administracji. Refleksje. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Małgorzacie Stahl, Łódź 2017.

Kisielewicz J., Istota i zasady good governance, „Administracja. Teoria, Dydaktyka, Praktyka” 2009, nr 2.

Kisilowski M., Kisilowska I., Administrategia. Jak osiągnąć sukces osobisty, zarządzając w administracji publicznej, Warszawa 2016.

Knosala E., Zacharko L., Matan A., Elementy nauki administracji, Wrocław 2002.

Lachiewicz S., Walecka A., Role i kompetencje menedżerskie, [w:] Podstawy zarządzania, red. A. Zakrzewska-Bielawska, Warszawa 2012.

Łaguna Ł., Dobro wspólne jako kategoria prawna, [w:] Dobro i interes w prawie, red. A. Sobczyk, Kraków 2023.

Majchrzak B., Istota administracji publicznej, [w:] Nauka administracji, red. Z. Cieślak, Warszawa 2017.

Martysz C., Pojęcie urzędu w prawie i postępowaniu administracyjnym, [w:] Studia z wykładni prawa, red. C. Martysz, Z. Tobor, Bydgoszcz–Katowice 2008.

Polanowska A., Rozwój menedżerów oparty na kompetencjach – korzyści i wyzwania, „Problemy Zarządzania” 2008, nr 4.

Przybyła M. (red.), Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wrocław 2003.

Rydlewski G., Pawłowska A., Podejścia teoretyczne w nauce o administracji publicznej, [w:] Administracja publiczna. Zarys wykładu, red. A. Pawłowska, K. Radzik-Maruszak, J. Itrich-Drabarek, Warszawa 2023.

Sobczak A., Struktury organizacyjne, [w:] Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, Warszawa 2000.

Starościak J., Elementy nauki administracji, Warszawa 1964.

Supernat J., Administracja publiczna, governance i nowe publiczne zarządzanie, „Administracja. Teoria, Dydaktyka, Praktyka” 2008, nr 1.

Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, [w:] Podstawy zarządzania, red. A. Zakrzewska-Bielawska, Warszawa 2012.

Zakrzewska-Bielawska A., Lachiewicz S., Przywództwo i style kierowania, [w:] Podstawy zarządzania, red. A. Zakrzewska-Bielawska, Warszawa 2012.

Zbiegień-Maciąg L., Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem, Kraków 2006.

Zimmermann J., Aksjomaty administracji publicznej, Warszawa 2022.

AKTY PRAWNE

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483, z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur (t.j. Dz.U. 2023, poz. 2458, ze zm.).

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. 2023, poz. 682, ze zm.).

Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (t.j. Dz.U. 2022, poz. 1188, ze zm.).

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. 2022, poz. 2301, ze zm.).

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. 2022, poz. 530, ze zm.).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2025.72.2.73-90
Date of publication: 2025-12-23 09:10:14
Date of submission: 2025-02-11 16:41:30


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Andrzej Mącznik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.