Interculturality, Multiculturalism, and Migration Processes of the Population

Patrycja Sołtysiak

Abstract


In today’s globalized world, the topics of interculturality, multiculturalism, and population migration processes are becoming more and more relevant and topical. It may seem that modern societies are increasingly moving towards multiculturalism, which is due to a variety of migration processes caused by various factors: social, economic, political, legal, environmental, cultural, and those that are associated with a shaky sense of security and constitute an element of threat to humans as individuals (citizens) and society. Place and space are categories relevant to many scientific disciplines. They determine the patterns of cognition and understanding of the environment. Intercultural and multicultural communication is also associated with the assimilation of minorities (outsiders), rituals, stereotypes, gestures, clothing (superficiality), and symbols carrying somehow “encoded” content. The phenomena of migration and emigration can be a mirror reflecting current events taking place in the world – in individual countries, their political systems, security, politics, economy, and the functioning of society as a collective and of individuals. Nowadays, we may observe an increased interest in the topics of culturality, interculturality, multiculturalism, and, consequently, population migration. Discourse – scientific, political, legal, and media – concerning these social phenomena is evident. Integration and assimilation are cultural concepts in both interdisciplinary and scientific research and in public debates, the subject of which is the functioning of post-modern societies characterized by diversity. Interculturality and multiculturalism are identity-related, ideological, educational, and cognitive phenomena that regulate the issues of coexistence in the area of a certain territory of different cultures and social interaction, which, as a rule, are dynamic.


Keywords


migration; emigration; interculturality; multiculturalism; identity

Full Text:

PDF

References


LITERATURE

Barna L.M., Stumbling Blocks in Intercultural Communication, [in:] Intercultural Communication: A Reader, eds. L.A. Samovar, R.E. Porter, E.R. McDaniel, Belmont 1996.

Bogucka K., Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym, “Studia Edukacyjne” 2018, no. 49.

Buczyńska-Garewicz H., Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Kraków 2006.

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2007.

Grzymała-Kazłowska A., Łodziński S. (eds.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Warszawa 2008.

Havel V., Siła bezsilnych i inne eseje, Warszawa 2011.

Le Bon G., Psychologia tłumu, Warszawa 1994.

Muszyńska J., Miejsce jako przestrzeń doświadczalna, [in:] Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Wspólne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, eds. J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, B. Boświńska-Kulik, Warszawa 2014.

Niedźwiedzki D., Migracje i tożsamość. Od teorii do analizy przypadku, Kraków 2010.

Nikitorowicz J., Fenomen wielokulturowości i programy rozwoju międzykulturowości, “Edukacja Międzykulturowa” 2012, no. 1, DOI: https://doi.org/10.15804/em.2012.02

Nikitorowicz J., Pogranicze tożsamości, edukacja międzykulturowa, Białystok 1995.

Nikitorowicz J., Wspólnoty i migracje w społeczeństwach wielokulturowych, [in:] Wspólnoty z perspektywy edukacji międzykulturowej, eds. J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, M. Sobecki, Białystok 2009.

Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Toruń 1997.

Orzechowska B., Problematyka wielokulturowości w kontekście współczesnych problemów społecznych i jej odzwierciedlenie w edukacji społecznej i historycznej, “Edukacja, Kultura, Społeczeństwo” 2020, vol. 1(1), DOI: https://doi.org/10.34616/eks.2020.1.75.104

Pérez-Reverte A., Batalista, Warszawa 2007.

Sadowski A., Sterowanie wielokulturowością. Dotychczasowe doświadczenia i kierunki przemian, Białystok 1999.

Sobecki M., Środowisko zamieszkania a postawy młodzieży wobec odmienności rasowej, narodowej i religijnej, [in:] Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie, eds. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Katowice 2000.

Stefanek T., Grabowicz-Matyjas K. (eds.), Katalog Muzeum Emigracji w Gdyni, Gdynia 2016.

Stepaniuk J., Wielokulturowość w (przed)pandemicznym świecie i jej znaczenie dla procesu uczenia się międzykulturowego, “Podstawy Edukacji” 2021, vol. 14.

Szkudlarek T., Melosik Z., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998.

Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo. Regresja antropologiczna w świecie ponowoczesnym, Katowice 2015.

Zalas K., Od Redakcji: Podstawy Edukacji. Wielokulturowość. Międzykulturowość. Transkulturowość, “Podstawy Edukacji” 2021, vol. 14.

Żelasko-Makowska E., Sołtysiak P., Zagrożenie jako antonim bezpieczeństwa. Wybrane zagadnienia na tle rozważań doktrynalnych i regulacji Konstytucji RP, “Zeszyty Prawnicze” 2023, vol. 23(4), DOI: https://doi.org/10.21697/zp.2023.23.4.07

ONLINE SOURCES

Bosswick W., Heckmann F., Integration of Migrants: Contribution of Local and Regional Authorities, 2006, https://www.eurofound.europa.eu/en/publications/all/integration-migrants-contribution-local-and-regional-authorities (access: 2.11.2025).

Emigrant, https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/emigrant (access: 2.11.2025).

Migracje, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/migracje;3941121.html (access: 2.11.2025).

Migration, http://www.merriam-webster.com/dictionary/migration (access: 2.11.2025).

UNESCO, https://www.unesco.org/en (access: 20.02.2024).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2025.72.2.117-131
Date of publication: 2025-12-23 09:10:25
Date of submission: 2024-10-31 23:00:25


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.